شهر زیر زمینی کاریز در کیش
نوشته شده توسط : shbi

شهر زیر زمینی کاریز در کیش

 

شهر زیر زمینی کاریز در کیش

 

بیشتر از دوهزار و پانصد سال قنات کیش قدمت دارد و آب شیرین ساکنان جزیره را تامین می‌کرده است ، قنات كیش از لحاظ طول رشته قنات و عمق چاه‌ قابل قیاس با قنات‌ها در نقاط دیگر ایران نیست‌، ولی با توجه به شیب كم جزیره‌، نحوه هدایت آب‌هاى زیرزمینى به روی سطح زمین در كیش با اهمیت می باشد و نشان دهنده این است كه در زمان خود از مدرنترین روش‌ه براى حفر قنات استفاده مى‌كردند.

امروزه مجموعه قنات با تغییراتی به یک شهر زیر‌زمینی تبدیل شده که بیشتر از ده هزار متر مربع است و هم اکنون کاریز کیش نامیده می شود .کارگزاران با تجربه زحمت بیشتر طراحی ها را کشیده و می کوشند تا در پروژه بازسازی قنات کیش (کاریزکیش) ضمن حفظ بافت تاریخی آن کاربری های جدیدی از این شهر زیر زمینی بدست آورند.

شهر زیر زمینی کاریز در فاز 1 خود به بخش های مختلف مانند غرفه های صنایع دستی ایران و جهان، موزه سالن آمفی تئاتر سالن کنفرانس، رستوران سنتی و جدید، گالری های هنری تقسیم و قابل بهره برداری می باشد شهر کاریز در عمق شانزده متری زیر زمین واقع شده است . سقف آن 8 متر ارتفاع و بیشتر سقف آن از سنگواره ، صدف و مرجان هایی است که با نظر کارشناسی دویست و هفتاد تا پانصدو هفتاد میلیون سال قدمت دارد و همه آن شناسایی و شناسنامه رسمی دارد.

کارگزاران شهر زیر زمینی بر این عقیده اند که 2 ویژگی، کاریز را در فهرست ابنیه جهانی اضافه خواهد کرد . اول چون کاریز در وسط تنها جزیره مرجانی دنیا قرار گرفته است . دوم، تنها بنایی می باشد که سقف آن پر از مرجانهای طبیعی و صدف است.مرجانها و صدفهاهایی که برای بازدید از آنها 2 راه وجود دارد، بازدید از موزه های طبیعی و غواصی در آبهای آزاد و هم اکنون کاریز فصلی جدید و بی نظیر برای دوستداران وعلاقه مندان به طبیعت گشوده شده است که بی واسطه می توانند از بزرگترین مجموعه مرجانی دیدن کنند.

خاک برداشت شده از کاریز دارای خواص درمانی بسیار زیادی می باشدو با خدمات مختلفی مانند تاسیس مرکزهای اقامتی ، تجاری و تفریحی در زمینی معادل شصت هزار متر مربع در زمین کاریز احداث می شود. زمین سطحی کاریز به پارک بزرگ و  وسیعی  تبدیل خواهد شد که دارای دو تپه بلند ومرتفع می باشد. تپه ها از خاک های برداشت شده از زیر زمین ساخته شده می باشد و به منظره زیبای  جزیره کیش تبدیل خواهد شد.

 

مطالب مرتبط : تور کیش تابستان 93 , تور کیش تیر 93 , تورکیش , تور کیش تعطیلات تیر 93





:: موضوعات مرتبط: تور کیش , ,
:: برچسب‌ها: شهر زیر زمینی کاریز در کیش ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 خرداد 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: